stavba kolejiště

Zde se Vám pokusím aspoň ve zkratce naznačit a popsat jak postavit vlastní kolejiště doma z vlastních zdrojů popřípadě z jakého materiálu. 

Ze všeho nejdůležitější asi bude zvolit si místo kde by mělo býti kolejiště umístěné, dle daných možností pak si určít v jakém měřítku a co modelovat, já jsem si vybral tramvajovou dopravu což ve velikosti N není zrovna jenoduchý úkol. Co setýká tramvajové dopravy spíše doporučuji stavět ve velikosti HO, vyrábějí se kvalitní modely tramvají snad z celého světa a snad ze všech koutů. Ti co staví vlakové kolejiště mají vše jednodušší, jednoduchá či dvojkolejná trať a jedno nádraží + nějaká zastávka, krajina většinou lesy, stráně a louhy, koleje jsou na otevřeném svršku. To u tramvaje neplatí, koleje se musí složitě vkládat do dlažby či imitace asfaltu, pak nastanou problémy neboť ne každý model má okolek v měřítku, navíc je na kolejišti mnoho vyhybek a křížení, modely jsou většinou dvounápravové a náchylné na nerovnosti, je těžké udělat kvalitní a bezporuchové kolejiště, když se přeci jen rozhodnete, musíte počítat s tím že to nebude hotové zá pár měsíců, ja své kolejiět stavěl 7let +- a dodnes dodělávám detaily. 

Další důležitá věc je rozhodnout se zda se bude stavět fiktivní kolejiště nebo kousek nějaké skutečné trasy nebo dokonce celý tramvajový provoz třeba z nějaké určité doby, co se tohoto tématu týče, je mnoho malých tramvajových provozů, v dnešní době už bohužel v ČR zaniklých, nejmenší a snad i trochu reálně sestavitelný je snad provoz v Olomouci. 

Základní desku je možné sestavit několika způsoby, malé kolejiště je možné postavit na desce stolu, u větších kolejišt´ se pak musí vytvořit rám a na něj přidělat desky buď sololitové nebo z překlišky, pokuď je kolejiště ještě větších rozměrů, doporučuje se udělat rám třeba ze dvou kusů či více, kolejiště, jeho moduly se pak lépe přemísťují a opravují. 

Kolejivo doporučuji kupovat flexi koleje, jsou to metrové pláty a dají se nazohýbat i do velmi prudkých oblouků kterých je na tramvajové trati nespočet, já jsem použil kolejivo Roco. Koleje položíme na desku a přitlučeme hřebíčky, ja jsem potom koleje zalil lepidlem a po přeschnutí odsranil hřebíčky, koleje drží pevně. Pokud nechceme míti reliéf rušený přestavníkama vyhýbek, je třeba je umístit pod kolejiště či jak jsem provedl já, namontovat přestavníky naopak, viz rady a triky. Jak máme celé kolejiště hotové je třebajej projet zkušební tramvají či modelem a případné nedostatky okamžitě odstranit. 

V místech kde je kolejiště na samostatném tělese jej zasypeme imitací štěrkového lože, v místě kde je vozovka či chodník musíme vyrobit dlažbu či imitaci asfaltu. Kolejiště oblepíme překliškou nebo sololitem tak aby hlava kolejnice byla výše než sololit či překliška. Mezery vycpeme vlepením polistyrenu či vrstvéným papírem. Na celek pak položíme plastovou či papírovou imitaci dlažby nebo papír co by měl býti základem pro silnici, ten musíme s největší přesností co nejblíže k hlavě kolejnice by nebyla mezera mezi kolejnicí a silnicí. Hlava kolejnice by stále měla nepatrně převyšovat silnici a to i po nalakování í zatření šedivou barvou, pokud hlava kolejnice bude ve stejné rovině jak silnice, může se stát že některá kolečka nepojedou po koleji ale po silnici a model bude míti hodně špatné jízdní vlastnosti, projeví se to tak, že model na samostatném tělese pojede a nasilnici nikoliv, nedostatky opět odstranit po nátěru celého kolejiště okamžitě (upozornňuji, že v tomto stavu je kolejiště jen deska se silnicemi a kolejemi) po vložení stromů a domů už je to téměř nemožné. 

Zde na obrázku je vidět uložení koleje do imitace asfaltu po zabroušení před konečným olakováním, zde pro kola s vysokym nemodelovým okolkem ( piko ) mezi kolejnicí a imitací asfaltu lze vidět pražce:

Zde si pak můžete prohlédnout hotovou kolejnici v imitaci asfaltu, zde provedení pro nízkookolkové kolo, pražce nejsou vůbec vidět :

Na tomto obrázku je pak silnice s kolejištěm po ůpravě, to znamená s širším a hlubším žlabkem pro nemodelové kolo či pro Piko dvojkolí, v žlábku je vidět pražcové podložení kolejí.

Zde skutečné foto takto uložených kolejnic z města Brna.

Na tomto obrázku je řez provedení imitace žlábku pro nízkookolková kola, je to hezčí a věrnější, bohužel kola Kato a piko na tomto provedení neprojedou, kola Bachman, Arnold, Roco či minitrix v pohodě.

Na obrázku je náčrt řezu imitace žlábkové kolejnice pro vysokookolkové kola, nevýhodou je že při pohledu shora jsou vidět pražce kolejnic což moc modelové není, ale nemusíme se bát že by tuidy jakékoliv kolo modelu neprojelo..

Pár fotografií ze stavby ulic a silnic + umysťování kolejí do silnice.

   

Chodníky lze vlepit přímo na desku neboť se vyrábějí plastové celé, nebo pomoci kladívkové čtvrtky či balící krabice která má shodnou výšku, celek natřeme či polepíme imitací dlažby. Pokuď chceme chodníky tvořit své, použijeme karton a ten polepíme kladívkovou čtvrtkou a natřeme barvou, dlažba se dá lehce vytvořit nařezáním tvrdého papíru, neproříznout! jen naříznout, pak olakovat. 

Pokuď máme toto hotové a modely jezdí bez problému pustíme se do stavby krajiny, v případě tramvajového kolejiště spíše do stavby města, krajiny zde moc není, určíme si kde budou stožáry vrchního trolejového vedení a kde budou dráty připevněné přímo do domů, po kompletaci trolejového vedení a odskoušení jestli sběrače proudu všude přiléhají a pantograf nikde nevypadáva se konečně pustíme do opatrné tvorby krajiny. Stožáry jsem vytvořil z měděného drátu tloušťky 3 mm, je to pevné a nerezavějící, trolej pak ze stejného materiálu o tloušťce 0,2mm. Stožár je k zemi, do desky vložen a přilepen do předem vyvrtané díry. Stejným způsobem jsou připevněné i lapičky veřejného osvětlení. 

Zde ukázka upevnění k baráku:



Zde je stožár vrchního vedení:

Domy sestavíme buď sami z plastu či papíru nebo použijeme odlitky ze sádry či moduritu které vhodně natřeme a nalakujeme a to buď vlastní, bez předlohy, nebo podle nějaké skutečné budovy či fotografie baráku. Domy i městské lze také sehnat jako stavebnici, nebo dokonce jako už hotové plastové. Domy ke kolejišti buď přišroubujeme nebo přilepíme, já doporučuji šroubovat a to z toho důvodu, že uvnitř je žárovička pro osvětlení a může se stát že ji bude třeba někdy vyměnit. Žárovičky do domů umísťujeme tak aby svítila směrem dolů, záře z oken pak směřuje směre k k chodníku jako ve skutečnosti. 

Jako trávu lze použít pilinovitý posyp, v dnešní době se pro svoji nemodelovost a zastaralost již téměř nepoužívá, dále je možné použít travnaté koberce a nebo sypat a lepit tzv. statickou trávu, která se vyrábí v mnoha odstínech, tráva vypadá hodně věrně. 

Stromy vlepíme do kolejiště a nebudeme se bát jejích velikosti, stačí se podívat na ulici ven jak jsou stromy a keře vysoké oproti autům, domům a třeba i tramvajím, stromy jsou někdy i vyšší než samotné patrové domy. Stromků se vyrábí celá škála a dají se docela levně pořídit snad v každém modelářství. 

Ukázka velikosti stromů v přirovnání k domům, tramvaji a okolí.

Kolejiště doplníme maličkostmi a detaily jako jsou lavičky, postavičky, značky, ale i vodorovné dopravní značení - čáry na silnicích atd atd. Na kolejiště přidáme příslušný počet automobilů, autobusů, cyklistů atd.

Aby se nám na kolejiště neprášilo, doporučuji jeho celé zadělání odnímatelným víkem, kolejiště pak vypadá sice jako akvárium, ale nic jej Vám neponičí a hlavně všude přítomný prach, který modelům jak vozidel tak trávě, stromům atd jen ubližuje a hodně špatně se odstraňuje. Kolejiště potom může vypadat nějak takhle :

Vzhledem k tomu, že se na kolejišti něco pořát dodělává , upravuje, opravuje, předělává tak kolejiště neustále mění svůj vzhled, na konec tohoto článku dám dvě fota, jedna je několik let stará a druhá je čerstvá, je na ni videt rozdíl mezi  časovým odstupem  pořízení fotografií  a věkový rozdíl provedení modelu: